11
Млади родители и възпитателни проблеми / Re: Е-therapy в поредица от статии за Pufies
« Последна публикация от etherapy - септември 28, 2016, 02:01:54 pm »Детската памет. Как да я развиваме като родители
Паметта претърпява сложно развитие. Но активността на малките деца не изисква сложни форми на памет. Затова паметта им е кратка. Наблюдавала съм как реагират бебетата, малките деца и възрастните, когато лаборант им взема кръв за изследване. Малкото бебенце не разбра къде се намира и какво ще се случи до момента, в който усети болката. След като мине болката, моментално спира и плача. Бебето не преживява предварително събитието и бързо забравя за него. Малкото дете реагира почти по същия начин. Разликата е в това, че ако идва за втори или трети път то вече знае (децата помнят повече негативните емоционални преживявания) и предварително може да поплаче и да се побунтува в желанието си да избегне болката. А възрастният човек три дни преди интервенцията може да мисли как ще му прилошее, как ще припадне когато му вземат кръв и още толкова да страда след това (разбира се, тук хиперболизирам и става дума само за определен тип хора, които имат страх от подобни интервенции). Примерът илюстрира това как емоциите се свързват със събитията, които помним и остават закачени и запаметени в дългосрочната памет на възрастните, а при децата е по-различно...
Паметта от утробата
По време на бременността, след 16-та гестационна седмица се развива слухът. Ембрионът запомня майчиния и бащиния глас още докато е в утробата. Проведени са редица изследвания с четене на едно и също стихотворение от майката в продължение на четири седмици (между 33-та и 37-ма гестационна седмица) и те показват, че в 37-та седмица от бременността, бебето реагира с промяна на сърдечния ритъм на римата, прочетена от майката и не реагира изобщо на същата рима, прочетена от други хора. За това слушането на приятна музика и спокойствието са важни по време на бременността.
Първите месеци
В периода от раждането до 1 годинка на детето служи най-вече разпознавателната памет. След 3-4 месеца то може да запази в паметта си особено значими образи – разпознава лицата на мама и тате, техните гласовете, интонация... За малкият човек всичко е ново и той го опознава с любопитство. Затова е добре да има много цветове и форми около него. Важна роля в развитието на детската памет има въртящата се играчка за креватчето, която освен визуално въздейства слухово и кинестетично на детето. В нашето училище за бременни препоръчваме на майките да говорят на децата си, да им разказват какво правят, какво ще направят заедно, къде ще отидат, независимо, че те не могат да отговарят. За тях е важно да запомнят тези звуци и детайли от общата картина. След 8 месечна възраст детето търси предмети, които познава. За да развиете тази способност скрийте играчка под одеалцето близо до детето така, че то да вижда какво се случва. То веднага ще я потърси и намери. Повторете отново играта, като скриете отново на същото място, а след това смените на ново. Други подходящи игри за тази възраст са гимнастика, която е съпроводена от разказ на майката какво и как прави. Играта „Дай боц” спонтанно се използва от повечето родители и е забавна за децата.
Във възрастта между 2 и 3 годинки.
Детето е мобилно. То се придвижва свободно в пространството и така разширява още повече кръга на познанието. Затова най-активна е двигателната памет. Детето запомня различни действия и движения. Например карането на колело. Който веднъж се е научил на това, няма как да го забрави. Около две годишна възраст на преден план излиза възпроизведителната памет. Детето повтаря думи, движения, имитира животни, може да разказва. Дори си спомня какво се е случило преди 2 или 3 дни и успява да разкаже. В този период децата са като попивателни за приказките, които им четем преди заспиване. Всеки родител знае, че детето му може да повтори дума по дума любимата си книжка, която е четена достатъчно дълго и ако родителят пропусне абзац или промени дума, то веднага ще забележи. Добре би било да питате децата, а те да разказват за минали случки. Те помнят много добре емоционалните събития и могат да разкажат с охота. Игрите, които включват стихче с движение са добър подход – „Дай, бабо, огънче”, „Замазала баба стеничките”, „Варило мишленце кашичка”, детска гимнастика „Да построим къщичка”. Да запомним цветовете на светофара също е достижимо от децата на тази възраст.
Във възрастта между 3 и 4 годинки
Вече можем да говорим за асоциативна памет. При запомнянето на думи, детето намира общи признаци между предметите и ги квалифицира. То знае, че кофичката си има лопатка, на четката и трябва паста, на куклата – дрехи. Умственото и физическо развитие в детска възраст се развиват бурно и едновременно. Ето защо колкото повече едно дете се движи, толкова повече неща може да запомни. Всичко, което предизвиква реакция и емоция се запомня, особено това с отрицателен знак. В тази възраст игрите с картинки и цветове са много полезни. Освен това самите деца могат да направят рисунки. С тези рисунки или изрязани картинки също може да се играе обучително. Родителят ги подрежда по определен ред, а детето го наблюдава. След това се разбъркват и детето трябва да ги подреди така, както са били. Друга игра е свързана с това на детето да се покаже снимка или картинка на любим анимационен герой като му се даде инструкция да запомни най-много детайли – какво прави, с какво е облечен, какви цветове има, какво друго има на картинката. Детето разглежда картинката 20-30 секунди, след което трябва да съобщи какво е запомнило. Естествено, прави го и родителят, за да бъде пълна забавата.
Скъпи родители, не е нужно да правим от децата си гении, да ги засипваме с упражнения и да градим план за светлото им бъдеще. Амбициозни родители започват сериозно обучение в съвсем ранна възраст, но това не е ефективно. Така само обричат очакванията си на неуспех, защото всичко с възрастта си. Просто бъдете информирани и готови да дадете във всеки етап от развитието на детето си това, което му е необходимо. Търпение, повторение и забавление Изпълнени ли са и трите условия няма да има никакви трудности.
Паметта претърпява сложно развитие. Но активността на малките деца не изисква сложни форми на памет. Затова паметта им е кратка. Наблюдавала съм как реагират бебетата, малките деца и възрастните, когато лаборант им взема кръв за изследване. Малкото бебенце не разбра къде се намира и какво ще се случи до момента, в който усети болката. След като мине болката, моментално спира и плача. Бебето не преживява предварително събитието и бързо забравя за него. Малкото дете реагира почти по същия начин. Разликата е в това, че ако идва за втори или трети път то вече знае (децата помнят повече негативните емоционални преживявания) и предварително може да поплаче и да се побунтува в желанието си да избегне болката. А възрастният човек три дни преди интервенцията може да мисли как ще му прилошее, как ще припадне когато му вземат кръв и още толкова да страда след това (разбира се, тук хиперболизирам и става дума само за определен тип хора, които имат страх от подобни интервенции). Примерът илюстрира това как емоциите се свързват със събитията, които помним и остават закачени и запаметени в дългосрочната памет на възрастните, а при децата е по-различно...
Паметта от утробата
По време на бременността, след 16-та гестационна седмица се развива слухът. Ембрионът запомня майчиния и бащиния глас още докато е в утробата. Проведени са редица изследвания с четене на едно и също стихотворение от майката в продължение на четири седмици (между 33-та и 37-ма гестационна седмица) и те показват, че в 37-та седмица от бременността, бебето реагира с промяна на сърдечния ритъм на римата, прочетена от майката и не реагира изобщо на същата рима, прочетена от други хора. За това слушането на приятна музика и спокойствието са важни по време на бременността.
Първите месеци
В периода от раждането до 1 годинка на детето служи най-вече разпознавателната памет. След 3-4 месеца то може да запази в паметта си особено значими образи – разпознава лицата на мама и тате, техните гласовете, интонация... За малкият човек всичко е ново и той го опознава с любопитство. Затова е добре да има много цветове и форми около него. Важна роля в развитието на детската памет има въртящата се играчка за креватчето, която освен визуално въздейства слухово и кинестетично на детето. В нашето училище за бременни препоръчваме на майките да говорят на децата си, да им разказват какво правят, какво ще направят заедно, къде ще отидат, независимо, че те не могат да отговарят. За тях е важно да запомнят тези звуци и детайли от общата картина. След 8 месечна възраст детето търси предмети, които познава. За да развиете тази способност скрийте играчка под одеалцето близо до детето така, че то да вижда какво се случва. То веднага ще я потърси и намери. Повторете отново играта, като скриете отново на същото място, а след това смените на ново. Други подходящи игри за тази възраст са гимнастика, която е съпроводена от разказ на майката какво и как прави. Играта „Дай боц” спонтанно се използва от повечето родители и е забавна за децата.
Във възрастта между 2 и 3 годинки.
Детето е мобилно. То се придвижва свободно в пространството и така разширява още повече кръга на познанието. Затова най-активна е двигателната памет. Детето запомня различни действия и движения. Например карането на колело. Който веднъж се е научил на това, няма как да го забрави. Около две годишна възраст на преден план излиза възпроизведителната памет. Детето повтаря думи, движения, имитира животни, може да разказва. Дори си спомня какво се е случило преди 2 или 3 дни и успява да разкаже. В този период децата са като попивателни за приказките, които им четем преди заспиване. Всеки родител знае, че детето му може да повтори дума по дума любимата си книжка, която е четена достатъчно дълго и ако родителят пропусне абзац или промени дума, то веднага ще забележи. Добре би било да питате децата, а те да разказват за минали случки. Те помнят много добре емоционалните събития и могат да разкажат с охота. Игрите, които включват стихче с движение са добър подход – „Дай, бабо, огънче”, „Замазала баба стеничките”, „Варило мишленце кашичка”, детска гимнастика „Да построим къщичка”. Да запомним цветовете на светофара също е достижимо от децата на тази възраст.
Във възрастта между 3 и 4 годинки
Вече можем да говорим за асоциативна памет. При запомнянето на думи, детето намира общи признаци между предметите и ги квалифицира. То знае, че кофичката си има лопатка, на четката и трябва паста, на куклата – дрехи. Умственото и физическо развитие в детска възраст се развиват бурно и едновременно. Ето защо колкото повече едно дете се движи, толкова повече неща може да запомни. Всичко, което предизвиква реакция и емоция се запомня, особено това с отрицателен знак. В тази възраст игрите с картинки и цветове са много полезни. Освен това самите деца могат да направят рисунки. С тези рисунки или изрязани картинки също може да се играе обучително. Родителят ги подрежда по определен ред, а детето го наблюдава. След това се разбъркват и детето трябва да ги подреди така, както са били. Друга игра е свързана с това на детето да се покаже снимка или картинка на любим анимационен герой като му се даде инструкция да запомни най-много детайли – какво прави, с какво е облечен, какви цветове има, какво друго има на картинката. Детето разглежда картинката 20-30 секунди, след което трябва да съобщи какво е запомнило. Естествено, прави го и родителят, за да бъде пълна забавата.
Скъпи родители, не е нужно да правим от децата си гении, да ги засипваме с упражнения и да градим план за светлото им бъдеще. Амбициозни родители започват сериозно обучение в съвсем ранна възраст, но това не е ефективно. Така само обричат очакванията си на неуспех, защото всичко с възрастта си. Просто бъдете информирани и готови да дадете във всеки етап от развитието на детето си това, което му е необходимо. Търпение, повторение и забавление Изпълнени ли са и трите условия няма да има никакви трудности.